Dag 4 Egilsstaðir

7 juli 2015 - Egilsstaðir, IJsland

Gisteravond dachten we ergens iets makkelijkste te eten, maar niets te vinden. We wilden niet weer een buffet. Dus hebben we noodles een broodje tonijn en een toetje op de kamer gegeten. Daarna heeft Luna me vijf keer ingemaakt met Uno :-(. Daarna ging letterlijk en figuurlijk het licht uit.

Vanochtend ontbeten met een fenomenaal uitzicht. Zo wil ik elke dag wel opstaan. Daarna waren we nog een beetje lui. Maar haast hebben we niet. Er staan niet zoveel bezienswaardigheden op het programma en de afstand is vandaag relatief kort, 264 km. De route is mooi langs de oostfjorden. Wel fris 8 graden, maar super zonnig! We slingeren om de fjorden, omhooggevallen en omlaag, langs afgronden. Geconcentreerd rijden, maar prachtig. Onderweg zien we tot 2 keer toe een kudde rendieren (of zijn het nou elanden?). Helaas staan we dan wel met 6 auto's tegelijk stil. Om de haverklap wordt ik ingehaald door jeeps die voorbij racen. Wij hebben geen haast. Je mag er trouwens ook maar 90 en das precies een mooie snelheid. We stoppen bij Pertru Steinasafn. De Super mooie stenen en mineralen collectie. Deze mevrouw heeft ze allemaal in IJSLAND gevonden. Je raad het al, nu wil Luna ook de bergen in om stenen te zoeken. En ze wil ook zo'n verzameling. Natuurlijk kopen we er ook een paar. Je bent tenslotte stenenverzamelaar, of je bent het niet. Ook voor Jace hebben we er een paar, alleen niet zulke grote want dan is ons geld op. Daarna door naar Egilsstaðir. Het hotel is zo gevonden, dezelfde als twee jaar terug. Nu eten we een hamburgermenu bij het tankstation, met wifi :-). We wilden eigenlijk nog het monster in het meer Lagerfljot spotten, maar dat is lopend te ver. Morgen ochtend. Wie weet krijgen we hem goed op de foto en winnen we 500.000 isk ( €340).

Onze ijslandse woorden:
Einbreit bru: smalle brug voor 1 auto
Takk: bedankt
Blindhaed: je ziet niet wat er van de andere kant van de hobbel komt
Velkomin aftur: tot ziens

Tot morgen!!