Dag 5 Laugar

8 juli 2015 - Laugar, IJsland

Toch fijn dat de bussen al vroeg vertrekken. Zo kunnen wij rustig ontbijten:-). Eerst de auto even voltanken, want vandaag zijn er geen tankstations op de route. Dan naar het Lafarfljotmeer. Het was gisteren te ver lopen, dus rijden we er vandaag heen. Hm. ..als dat alles is. En nee, een monster hebben we al helemaal niet gezien :-(. De reis gaat vandaag over de hoogvlakte, tientallen kilometers is er geen huis te vinden. We wijken van de ringweg af, 13 kilometer heen en terug over een grindweg. Wat had ik van te voren ook alweer gezegd? Doe maar dat kleine autootje, we wijken toch niet van de ringweg af, haha. Maar we gaan naar een 19e eeuwse boerderij. En daar voelen we ons echt op IJSLAND. Geen toerist te bekennen. We zien hoe ze toen leefden en daarna gaan we binnen warme chocolademelk met pannenkoeken eten. Heerlijk!! Het is hier wel koud, 4 graden. We schrikken ons rot als de auto gaat piepen, maar dat blijkt sneeuwwaarschuwing te zijn. We kachelen door en zien een bruinachtige berg zonder begroeiing, naast groene bergen. Ah Namaskard!! Het grondwater kookt hier. Overal komt stoom uit de grond. De grond voelt ook warm. En Jace: het stinkt enorrrrm!! Zwavel. Wauw niet te geloven dit. Daarna gaan we naar de bad in Myvatn. Maar Luna is zo misselijk van de zwavellucht dat we besluiten het niet te doen. Dan maar naar Dimmuborgir, waar het een doolhof is van lavaformaties. We doen daar een korte wandeling. Dan langs pseudokraters, waar het stikt van de muggen. Misschien heet het daarom muggenmeer? Nu zijn we in het hotel in Laugar. Het hotel heeft volgens mij alle leegstaande panden in het dorp opgekocht. We zitten daarom in een bijgebouw aan een woonhuis. Luna vindt het hier creepy. We eten in het hotel straks, want meer is hier niet. We blijven hier 2 nachten, zodat we morgen kunnen walvis spotten. De vooruitzichten zijn alleen dat het de hele dag regent. We zien wel!!

1. Jaap:
    8 juli 2015
    Geweldig dat maanlandschap met die kraters en de temperatuur van vier graden boven de nul is een beetje beneden pijl dat mag wel wat warmer ik hoop dat juli veel walvissen kunnen spotten tijdens de excursie en mooie vaart.
    Groetjes Loes en Jaap