dag 13 Reykjavik

12 juni 2013 - Reykjavík, IJsland

Vanochtend gewekt door de wekker. Dat is het betere werk. Na een heerlijk ontbijt beginnen we aan de laatste reisdag. We tanken de auto vol en gaan naar Gullfoss. Ofwel de gouden waterval. Het is een prachtige waterval, maar we merken dat we watervalmoe zijn geworden. Deze is heel spectaculair en heeft 2 niveau´s, maar toch. Seen that, done that......

We zitten dus redelijk snel weer in de auto naar, jawel de geizers. Dit was een van de redenen waarvoor ik naar IJsland wilde. De beroemde Geisir werkt niet meer, dus die kunnen we alleen in slapende toestand zien. Ook mooi. Maar de naastgelegen Strokkur werkt wel. Speciaal voor de toeristen aangeboord. Het is een grote waterpot, om de 5 minuten spuit hij een enorme straal water omhoog. Wat een spektakel. Opmerkzaam is dat de straal verschilt qua hoogte. Het is hier gigantisch druk, dus een foto maken zonder toeristen is onmogelijk. Maar het was echt de moeite waard om dit te zien.

We vervolgen de reis weer richting Reykjavik. We hebben nog wat tijd voor we de auto in moeten leveren. We gaan nog even langs de hotspots in de stad. Het Hofdi huis bijvoorbeeld. Van de "Wie is de mol" opnames leek het Hofdi huis op een open vlakte te liggen. Ha, niet waar!! Het staat gewoon midden tussen de kantoorgebouwen. Domper! We checken in in het hotel, even uitpuffen. Helaas niet lang, want de auto moet voor 4 uur terug. Gelukkig krijgen we daar een lift terug, want het regent pijpestelen. In het busje zitten nog 2 nederlandse stellen. Leuk om even reisverhalen uit te wisselen. Ze hebben weer andere dingen gezien dan wij, dus helaas zullen we hier nog een keer terug moeten komen.

We zijn nu terug in het hotel en gaan straks in de stad wat eten. We hebben een gratis buspas, dus kunnen de laatste dagen nog makkelijk de stad bezichtigen.

1. Jaap:
    13 juni 2013
    Geen kilometers vreten meer lekker door de stad wandelen waarschijnlijk meer beschutting tegen slechteren weersinvloeden voerd juli langzaam naar het einde van het avondtuur in het verre noorden van Ijsland en morgen terug.
    Groetjes van Luna;Jace;Loes en Jaap tot vrijdag.