dag 11 Nupar

10 juni 2013 - Kirkjubæjarklaustur, IJsland

We hebben allebei een slechte start. Slecht geslapen. De kamers zijn hier ´s nachts erg warm, terwijl de dekbedden geschikt zijn om bij -10° C te slapen. Zweten dus.

Vandaag staat er een gletsjerwandeltocht op het programma op de gletsjer Svinafellsjokull. We zijn er op tijd, zodat we rustig onze spikes  kunnen passen. We krijgen ook een pikhauweel. Met een busje worden we tot onderaan de gletsjer gebracht. Daar gaan we de gletsjer op. Je moet je voorstellen dat het ijs/sneeuw van hoog bovenaan de berg 2100m tot aan de grond reikt. Helaas is het sneeuw vaak grijs zwartig van kleur, door het zand en stenen die hij van boven meeneemt. Af en toe hoor je gedreun, alsof het onweert. Dan schuift er een stuk ijs naar beneden. We zien grote kloven en scheuren in het ijs en soms een gat, die wel tot 30/40 meter diep kan zijn. Vroeger zijn hier wel eens schapen ingevallen, als de boeren de schapen van het een naar het andere land wilden brengen.  Hij verteld ook over de vulkanen die onder de gletsjer zitten. 1x per 5 jaar is er een aktief, de enorme berg ijs die er dan bovenop ligt smelt, waardoor een enorme vloed van boven naar beneden raast. Daarom zie je daar ook geen huizen staan.

Soms komen we grote rotsen tegen op het ijs. Dan wijst hij ons rotspunten op beide bergen. Aan de ene kan zijn het jongens trollen, op de andere berg meisjes trollen. Om indruk te maken op de meisjes, gaan de jongens met grote rotsen gooien. Overdag zie je trotsen. De trollen veranderen bij daglicht in rotsen. Je ziet ze dus alleen ´s nachts.

Na de leuke wandeling gaan we naar het hotel. Ik ben niet lekker dus, de rest van de dag doen we alsof we Japanners zijn. We rijden van mooie plek, naar mooie plek, maken foto´s vanuit de auto en rijden weer verder. We verblijven temidden van grote lavavlakten, bedekt met mos. Prachtig. Vandaag op tijd naar bed.

1. Jaap:
    11 juni 2013
    Leuke sprookjes van de jongens en de meisjes over die trollen,die klimpartij is die wel door gegaan?verder hopen we dat je de volgende dag weer op geknapt ben zo dat juli je avontuur weer voort kunt zetten .Groetjes Jace;Luna;Loes en Jaap.
  2. Luna:
    11 juni 2013