dag 10 Nupar

9 juni 2013 - Kirkjubæjarklaustur, IJsland

We vervolgen onze reis naar Nupar. De weg gaat eerst door een vlak, groen stuk, langs de kust. Saai, eigenlijk, gezien de andere landschappen. We stoppen weer bij het gletsjermeer. Het ijs wordt eigenlijk geleidelijk van de gletsjer afgeduwt, het meer in. Vandaar de grote stukken ijs. Het is alsof je in de fim Ice Age loopt. Geweldig en zo veel anders weer als gisteren. Beter zicht gelukkig. We steken de weg over, waar de rivier in zee stroomt. Daar worden de ijsblokken het strand opgeduwd. Prachtig!! Hebben jullie het hondje al ontdekt? Opmerkelijk hier is ook het zwarte strand.

We rijden door naar een kleiner gletsjermeer, deze is mooier omdat je erachter duidelijk de gletsjer ziet. Maar de ijsschotsen zijn hier minder mooi en niet blauw van kleur. De volgende stop is Skaftafel een natuurpark op de berg. Het klimaat is hier om wat voor reden dan ook een stuk beter, warmer. We wandelen hier naar de waterval Svartifoss. Een prachtige waterval met bazaltzuilen aan weerszijden. Hoe is dat ontstaan, denk je dan. De weg terug is makkelijker, bergafwaarts. Voor ons loopt een stel met een meisje, een jaar of 3 of 4? Ze heeft de hele wandeling voor ons gelopen, ons tempo dus en geen krimp gegeven. Knap hoor! Zou jij dat ook kunnen Jace?

We hebben zojuist ingecheckt in ons hotel. Een foeilelijk gebouw, het lijken wel bouwketen. Zo gaan we nog even door naar het dichtbij gelegen dorpje: Kirkjubaejarklaustur. Probeer dat maar eens uit te spreken, haha.

1. Jaap:
    10 juni 2013
    Hoi daar ben ik weer wij hebben ook een dagje met de kinderen naar de zaanse schans geweest een boeken markt waar Luna een egel van een oud boekje heeft gemaakt,en Jace een hoofdtooi geplakt leuk he.
    Waar zijn nou die foto's van de rendieren?we zien alleen schapen maar de natuur is geweldig de temperatuur loopt op dus het wordt aangenamer.
    Groetjes van de Jace ;Luna; Loes en Jaap.
  2. Luna:
    10 juni 2013
    Leuke foto's en leuke dingen hebben jullie gedaan
  3. Muriel Bertrand:
    10 juni 2013
    Bij dag 9 kun je de rendieren zien, je op ´toon meer foto´s´ drukken, dan zie je ze.

Jullie hebben leuke dingen gedaan zie, ik. Leuk hoor!