Dag 11 Lofsdalen

13 mei 2015 - Lofsdalen, Zweden

Gisteravond na het eten zijn we nog een stukje de berg opgelopen. Meerdere sliliften, nog wat sneeuw op de pisten, restaurant, après ski, nachtclub, bowling, sauna, bubbelbad, maar.....uitgestorven en gesloten. Ik heb ook het idee dat we de enige toeristen zijn in deze plaats.Jace en Luna leven zich uit in de speeltuin. Daar ligt ook een slee. We lopen het besneeuwde gedeelte op zodat ze een stuk naar beneden kunnen sleeën. Dolle pret, ook omdat er een scheur in de slee zit, waar de sneeuw door naar binnen golft. Natte konten!! De ontdooide stukken zijn erg drassig, dus op tijd afremmen geblazen.

Vandaag pakken we alvast de eerste spullen in. Daarna gaan we naar Sveg, de enige wat grotere plaats in de buurt op 1 uur rijden, de woonplaats van de schrijver Henning Mankell. Er zou ook een tentoonstelling over hem zijn bij de bibliotheek, maar daar aangekomen blijkt deze under construction. Jammer voor mij, maar niet voor de anderen. Het plaatsje zelf valt tegen. 2 grote supermarkten, 2 bloemisten en 3 kledingzaken. We drinken koffie in café Cineast, met typisch Zweedse lekkernijen. Suikerbommen die erg vullen. En aangezien we hier erg weinig naar suiker talen, is wel erg lekker. We doen boodschappen bij de ICA. Slaan pakjes drinken in voor de terugreis, waarvan thuis blijkt dat het geconcentreerd sap is, wat aangelengd moet worden met water.

De bordjes langs de weg waarschuwen voor beren. Deze zijn net ontwaakt uit hun winterslaap. Maar langs de weg zien we die natuurlijk niet. Vanavond voor de laatste keer in de sauna, ook de kinderen zijn verslaafd geworden. Morgen vertrekken we richting Oslo, is ons Zweedse avontuur voorbij en gaan we op de boot naar Denemarken. We hebben erg genoten van Zweden en komen zeker nog eens terug. Jace wil graag al in de zomervakantie!