dag 7 Laugar

6 juni 2013 - Laugar, IJsland

We waren al vroeg wakker, door een whatsappje die we IJslandse tijd om 5.54 uur binnen kregen. Gelukkig dommelden we weer in. Om 7.07 uur whatsapp nummer 2. Toen kwam er van slapen niks meer. Lekker op tijd ontbijten dus. Weer even reiservaringen uitgewisseld met de biologen. Goeie tips van gekregen. De jeepers ontbreekt al 2 dagen elk spoor.....

We rijden eerst naar Námaskard. Dit landschap is met geen woorden te beschrijven. Overal borrelen er modderpotten, is de grond warm, komt er stoom uit de grond. De grond, of eigenlijk klei is geel en rood van kleur. De warme plekken zijn afgeschermd met een touwtje. Je kan hier zo wegzakken. Het is werkelijk prachtig, alleen die zwavellucht.... Daarna rijden we door naar de vulkaan Viti. De krater is gevuld met water, maar door de kou (van de afgelopen tijd) ligt er nog ijs op. We kunnen langs de rand rondlopen. We moeten dan zelfs door of eigenlijk over het ijs cq sneeuw. En dat is een dik pak, kunnen we aan de rand zien. John loopt overigens in zn t-shirt, het is rond de 18 graden. Ook hier zien we op sommige plekken water borrelen en stoom uit de grond komen. Het is dan ook niet gek dat hier een enorme geothermische krachtcentrale staat.

Het is nog vroeg en we hebben nog zin om verder te gaan. We komen bij een plek waar de lava, op natuurlijke wijze, hoge vormen heeft gevormd. Je kan je niet voorstellen hoe dat zich heeft gevormd. Door deze lavavlakte lopen we naar de vulkaan Hverfjall. Maar hij lijkt maar niet dichterbij te komen en het is behoorlijk warm..... We gaan toch door en bereiken de voet van de vulkaan. Het pad omhoog is stijl, maar de biologen hebben het ook gedaan (leeftijd 50+) dus dan kunnen wij niet afhaken. Het is afzien, je loopt voornamelijk over los grind. Dus 1 stap naar boven een halve stap terug. Regelmatig stoppen we om de kuiten te ontspannen, maar ook het hijgen te laten stoppen. Eénmaal bovenaan is het het dubbel en dwars waard. De explosiekrater heeft de grootte van een stadion. Zo immens groot. De weg naar beneden gaat veel sneller, soms iets te snel en ik op mijn kont beland, au. Terug bij de parkeerplaats halen we thee en koffie met iets lekkers. Bij het afrekenen hebben we er al weer spijt van 18 eurie. Ach, we hebben het verdiend. Compleet afgepijgerd gaan we in de hottub bij het hotel. Alleen is hij in eerste instantie iets te hot en moet hij worden afgekoeld met koud water. Maar daarna is het helemaal super. Hoe vaak maak je dat mee, in de hottub met zo'n geweldig uitzicht?

1. Jaap:
    7 juni 2013
    Ik heb gelezen dat juli sportief bezig zijn goed voor de conditie,zoek niet te lang naar de jeepers en de biologen dat kost te veel tijd,want de vakantie is nog niet voor bij.
    Groetjes Loes en Jaap