dag 6 Laugar

5 juni 2013 - Laugar, IJsland

Na een heerlijk uitgebreid ontbijt in een overvol restaurant zijn we vertrokken naar Húsavik. Voor de walvisboottocht. De route erheen is weer prachtig. Links en rechts van de weg zie je overal brokstukken lava. We denken vaak: Wat is ons nederlandse landschap dan saai. We hebben 5 kwartier te doden voor we vertrekken, dus wandelen we rond in het dorp. Duidelijk is dit dorp wat welvarender. De huizen zijn hier mooi, niet meer alleen van golfplaten, maar zelfs gestuct. Boven op de heuvel met prachtig uitzicht over het fjord en de haven, bellen we naar het thuisfront. Fijn om jullie stemmen te horen en te horen dat alles op rolletjes loopt. Gelukkig is hier overal ook wifi (soms niet altijd even sterk, zodat ik grrrr voor de 3x mijn blog-verhaal moet tikken omdat de verbinding is weggevallen en mijn verhaal poef helemaal verdwenen is), zodat we bijna dagelijks contact kunnen houden.

Na ons reispilletje te hebben ingenomen (was dat wel nodig, het water is een spiegel vandaag), gaan we aan boord. Een vissersboot. Na een flink stuk varen zien we de eerste walvis. Echt, we hadden het idee dat het maar hopen was dat we een walvis zouden zien. We zien er talloze, soms op 10 meter van de boot. De kop missen we steeds, maar de rug en staart zijn duidelijk te zien. Gelukkig zijn het grote beesten, dus het duurt even voordat ze weer onder zijn, en zwaaien ze ons keurig gedag met hun immense staart. Ze vertellen ons waar de walvissen zijn, door het kloksysteem. 12 uur, is de voorkant van de boot, 6 uur de achterkant, 3 uur de rechterkant en 9 uur de linkerkant. Het is dus af en toe rennen van links naar rechts. "I'm allways on the wrong side", hoor ik een amerikaan mopperend zeggen. Ik sta in het midden van de boot, boven op de bank, zodat ik over de mensen heen van links naar rechts kan kijken. Gelukkig sturen ze de boot steeds een beetje bij voor het mooie uitzicht. We hebben zelfs 3 soorten walvis gezien en op een afstandje van de boot ook de papegaaiduiker (een beroemde ijslandse vogel). Voldaan en met genoeg foto en filmmateriaal keren we terug.

Eenmaal aan wal rijden we door naar het noorden, waar de papegaaiduikers in de rotsen zouden broeden. Alles wat we zien, geen papegaaiduikers (engels Puffy). Het broedseizoen lijkt nog niet begonnen. Grrr. Wel komen we in een hoefijzervormige kloof, waar een mythe over bestaat. Een of andere man (naam ben ik kwijt) is hier met zijn vliegende paard overheen gevlogen en heeft met zijn hoef een afdruk in het land gemaakt. Nou, ik weet niet wat voor reuzachtige paarden ze hier kunnen fantaseren, maar dat moet immens zijn geweest. De kloof is een kilometer breed... We maken hier een prachtige wandeling. Je hoort alleen de vogels en het water wat naar beneden sijpelt.

Terug in Húsavik eten we in een havenrestaurant, op het terras in de zon!! De vangst van de dag is heerlijk!! Moe maar voldaan keren we weer huiswaarts, uh hotelwaarts ;-).

(je kan wel zien dat ik hier op een pc mijn verhaal kan typen, het is wat uitgebreider dan dat ik het op mijn telefoon doe :-))